علت بحران مالی سوریه از زبان اسد

به گزارش وبلاگ تبلت، رئیس جمهوری سوریه بحران مالی این کشور را ناشی از میلیاردها دلار پولی دانست که در موسسه های پولی لبنان بلوکه شده اند.

علت بحران مالی سوریه از زبان اسد

به نقل از خبرگزاری رویترز، بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در جریان بازدید از یک نمایشگاه تجاری در گفت وگو با رسانه ها اظهار کرد: در واقع سپرده های چند میلیارد دلاری سوری ها که پس از یک بحران پولی عظیم در لبنان در موسسات مالی و پولی این کشور بلوکه شدند، علت اصلی بحران مالی روبه وخامت سوریه هستند.

بانک های لبنانی که نگران فرار سرمایه ها و تشدید بحران ارزی هستند، از سال گذشته قوانین سختی را برای برداشت پول از حساب های بانکی و انتقال حساب به خارج لبنان وضع نموده اند، سرمایه گذاران لبنانی و خارجی از اینکه نمی توانند به سپرده های خود را وصول نمایند، خشمگین هستند.

اسد گفت: بین 20 تا 42 میلیارد از سپرده ها در سیستم بانکی که پیش از این فعال بود و بیش از 170 میلیارد دلار سپرده ارزی داشت، گم شده است. این عدد برای اقتصاد سوریه عدد عظیمی است.

رئیس جمهوری سوریه اضافه کرد: پول هایی که گرفتند و بردند در لبنان سپرده گذاری کردند و ما هزینه آن را پرداخت کردیم، اصل مشکل است که هیچ کسی درباره آن صحبت نمی کند.

به گفته تجار سوری، قوانین سختی که لبنان برای برداشت پول از حساب های بانکی وضع نموده، صدها میلیون دلار از پول هایی را که برای واردات کالاهای اصلی به سوریه استفاده می شد، بلوکه نموده است.

بعضی بانکداران و تجار نیز مدعی اند، بسیاری از شرکت های اصلی سوریه تحریم های غرب را با استفاده از سیستم بانکی لبنان دور می زدند تا بتوانند کالاهایی را که برایشان مجوز نداشتند به وسیله زمینی به سوریه وارد نمایند.

وزارت خزانه داری آمریکا ده ها مورد از این شرکت ها را در لیست سیاه قرار داد.

بشار اسد در ادامه گفت: تحریم ها از سال ها پیش وجود داشته اند و ما نمی گوییم تحریم خوب است و آمریکایی ها بی گناهند اما علت فشارهای مالی کنونی قانون سزار (شدیدترین تحریم های اعمال شده از سوی آمریکا بر سوریه که از ژوئن گذشته شروع شدند) نیست. بحران فعلی پیش از قانون سزار و چند سال پس از محاصره شروع شد و همان پول های باقی مانده در بانک های لبنانی است.

رئیس جمهوری سوریه تاکید نمود: اینکه همواره دولت و نظام را سرزنش کنیم راحت است، این که همه اشتباه می نمایند موضوعی دیگر است اما بحران کنونی مرتبط با تحریم نیست.

مسؤولان سوریه تحریم های غرب را مقصر اصلی مسائل گسترده شهروندان عادی خود می دانند چرا که با کاهش ارزش پول سوریه از ابتدای سال قیمت ها بالا رفته و مردم برای تهیه نان و مواد اولیه دچار مشکل شدند.

دولت سوریه ماه گذشته با کمبود شدید سوخت روبرو و مجبور شد قیمت نان را به دلیل کاهش ذخیره آرد افزایش دهد که این مساله موجب خشم مردم این کشور شد که از جنگ 10 سال اخیر این کشور خسته شده اند.،ایسنا

منبع: ایران آنلاین

به "علت بحران مالی سوریه از زبان اسد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت بحران مالی سوریه از زبان اسد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید