خبرنگاران پنج عضو غیردائم شورای امنیت امروز انتخاب می شوند

به گزارش وبلاگ تبلت، تهران-خبرنگاران- مجمع عمومی سازمان ملل متحد امروز (چهارشنبه 28 خرداد/17 ژوئن) فرایند انتخاب 5 عضو غیردائم شورای امنیت را برای مدت دو سال (2021 و 2022) شروع می نماید.

خبرنگاران پنج عضو غیردائم شورای امنیت امروز انتخاب می شوند

روزنامه فرانسوی لوفیگارو امروز (چهارشنبه 28 خرداد/17 ژوئن) از شروع فرایند انتخاب پنج عضو غیردائم شورای امنیت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد اطلاع داد. جیبوتی و کنیا نامزد برای کسب یک کرسی؛ کانادا، نروژ و ایرلند نامزد برای دو کرسی و برای گروه آسیا-پاسیفیک و آمریکای لاتین و کارائیب نیز به ترتیب هند و مکزیک تنها نامزدهایی هستند که انتخابشان قطعی است.

به گزارش لوفیگارو، گروه آفریقا همچون سال های گذشته نتوانست بر سر یک نام به توافق برسد. اگرچه کنیا از حمایت اتحادیه­ آفریقا برخوردار است اما جیبوتی با استناد به اصل چرخشی بودن تصدی پست­ ها، خود را در اولویت می ­داند؛ چراکه کنیا بارها عضویت غیردائم شورای امنیت را کسب نموده است. هر دو رقیب بر نقش سازنده خود در تضمین صلح در تنش های شاخ آفریقا و مشارکت در تامین بخشی از نیروهای حافظ صلح (کلاه آبی ­ها) سازمان ملل متحد تاکید می­ نمایند. از سویی، کنیا بر نقش خود در پذیرش پناهندگان سومالیایی و جنوب سودان اشاره و از سوی دیگر جیبوتی از شرایط استراتژیک کشورش به دلیل وجود پایگاه­ های نظامی فرانسه، آمریکا، چین و ژاپن و نیز مشارکت در تامین صلح سومالی اطلاع داده است.

لوفیگارو در ادامه نوشت: گروه اروپای غربی نیز شاهد رقابت کانادا، ایرلند و نروژ برای تصدی دو کرسی غیردائم شورای امنیت است. کانادا در رقابت پیشین خود در سال 2010 شکست سختی در مقابل پرتغال متحمل شد و ناکامی دوباره در عضویت این شورا، عواقب سیاسی تلخی برای جاستین ترودو نخست وزیر این کشور به دنبال خواهد داشت.

پیشنهاد رای الکترونیکی در شرایط شیوع ویروس کرونا، به دلیل نگرانی از تقلب و دستکاری پذیرفته نشد. هر یک از 193 عضو سازمان ملل متحد، روز چهارشنبه مطابق با برنامه­ زمانی از پیش مشخص شده برای شرکت در رای گیری دعوت خواهند شد. انتخاب اعضا با رای دو سوم اعضا یعنی 128 رای از 193 انجام خواهد شد.

شورای امنیت از پانزده عضو تشکیل شده است: پنج عضو دائمی و ده عضو غیر دائمی. اعضای دائمی شورای امنیت عبارتند از چین، فرانسه، اتحادیه جماهیر شوروی (که پس از فروپاشی فدراسیون روسیه جایگزین آن شده است)، انگلستان و ایالات متحده آمریکا. ده عضو غیر دائمی شورای امنیت را مجمع عمومی با توجه به مشارکت اعضای سازمان ملل متحد در حفظ صلح و امنیت بین­ المللی و دیگر اهداف سازمان و همچنین بر مبنای توزیع عادلانه جغرافیایی انتخاب می­ کند.

اعضای غیر دائم شورای امنیت برای یک دوره­ 2 ساله انتخاب می­ شوند. بعضی از کشورها مانند برزیل، آلمان، هندوستان و ژاپن بارها تقاضای اصلاح منشور و اضافه شدن به جمع اعضای دائمی شورای امنیت را مطرح نموده­ اند؛ در واقع ژاپن و آلمان دومین و سومین تامین نمایندگان یاری ­های مالی سازمان ملل متحد هستند، در حالی که برزیل و هند از بزرگترین کشورهای اعزام نیرو به عملیات نیروهای حافظ صلح به رهبری سازمان ملل متحد هستند.

سیستم رای گیری در شورای امنیت طبق پیشنهاد مورخ 15 دسامبر 1944 ایالات متحده آمریکا در کنفرانس یالتا در ماده­ 27 منشور تنظیم شد. تصمیمات شورای امنیت در مورد مسائل مربوط به آئین کار با رای اکثریت کمی 9 به 15 انجام می گردد. در مورد سایر مسائل این رای با اکثریت کیفی 9 به 15 است یعنی مشروط به رای مثبت 5 عضو دائمی شورای امنیت که همان حق وتو نام دارد؛ حقی که جنجال های زیادی را تا به امروز بر انگیخته است.

از جمله وظایف و اختیارات شورای امنیت می توان به موارد زیر اشاره نمود:

1- حفظ صلح و امنیت بین المللی مطابق با اهداف و اصول سازمان ملل متحد،

2- تحقیق پیرامون هر اختلاف یا شرایطی که ممکن است موجب تنش میان ملت ها گردد،

3- توصیه روش هایی به منظور حل و فصل این چنین اختلافاتی (که ممکن است موجب تنش میان ملت ها گردد)،

4- تدارک دیدن طرح هایی به منظور تنظیم تسلیحات،

5- تشخیص وجود تهدید علیه صلح یا عمل تجاوز و توصیه اقدامات مقتضی،

6- دعوت از اعضا برای اعمال تحریم های مالی و اتخاذ دیگر اقدامات به جای توسل به زور جهت جلوگیری از تجاوز یا متوقف کردن آن،

7- اتخاذ اقدامات نظامی علیه متجاوز،

8- توصیه به پذیرش اعضای جدید و شرایطی که تحت آن ها دولت ها می توانند عضو اساسنامه دیوان بین المللی دادگستری شوند،

9- توصیه به مجمع عمومی در مورد انتصاب دبیر کل سازمان ملل متحد و انتخاب قضات دیوان بین المللی دادگستری به یاری مجمع عمومی.

همچنین بحث برانگیزترین قسمت منشور فصل هفتم آن است که مربوط به اختیارات شورای امنیت جهت اعمال تحریم­ ها و حتی حمله­ نظامی به کشوری است که صلح و امنیت بین المللی را به مخاطره افکند.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران پنج عضو غیردائم شورای امنیت امروز انتخاب می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران پنج عضو غیردائم شورای امنیت امروز انتخاب می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید