خبرنگاران نمایشگاه عکس اولین فضا نورد دنیا در روسیه

به گزارش وبلاگ تبلت، مسکو - خبرنگاران - خبرگزاری تاس نمایشگاه عکسی با عنوان پیغام آور صلح که به شصتمین سالگرد اولین پرواز یک سفینه سرنشین دار به فضا اختصاص یافته است، در ساختمان مرکزی وزارت خارجه روسیه افتتاح کرد.

خبرنگاران نمایشگاه عکس اولین فضا نورد دنیا در روسیه

به گزارش روز سه شنبه وبلاگ تبلت از مسکو در مراسم افتتاحیه نمایشگاه عکس یوری گاگارین سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه و سرگئی میخائیلوف مدیرعامل خبرگزاری تاس روسیه حضور داشتند.

20 عکس ارائه شده در این نمایشگاه از سال 1962 تا 1965 را شامل می گردد که بازدیدهای گاگارین از کشورهای مختلف را نشان می دهد.

عکس ها قسمت کوچکی از تور خارج از کشور یوری گاگارین را پس از پرواز تاریخی در 12 آوریل 1961 نشان می دهد. گاکارین به مناسبت سفر خود به فضا از سوی 40 کشور دعوت شد و مورد تجلیل نهاده شد.

سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه در مرسم افتتاح گفت: هر قاب، عکس بخشی از تاریخ عظیم کشور عظیم ما است. در این تصاویر گاگارین، لبخند زیبایش، نگاهش به آینده و به ستارگان را می بینیم. این در واقع زمانی است که کشور دستیابی به تمدن عظیم انجام داد و تمام بشریت را راهنمایی کرد.

سرگئی میخائیلوف مدیرعامل خبرگزاری تاس روسیه نیز گفت: عکسهای این نمایشگاه توسط عکاسان تاس گرفته شده است که در سفرهای گاکارین به کشورهای مختلف پس از پرواز تاریخی اش او را همراهی می کردند.

میخائیلوف اعلام نمود که نمایشگاه پیغام آور صلح نه فقط در وزارت خارجه بلکه یک روز قبل در یکی از بلوارهای شهر مسکو نیز دایر شده است.

وی گفت: تاس در حال برنامه ریزی برای برگزاری نمایشگاه عظیمی به همین مناسبت در دومای دولتی است که به اولین پرواز سرنشین دار به فضا اختصاص یافته است.

12 آوریل 1961میلادی برابر با 23 فروردین 1340 خورشیدی، یوری گاگارین از پایگاه فضایی بایکونور سوار بر موشک فضاپیمای وستوک1 شد و به عنوان نخستین انسان مرز فضا را گگردد و قدم به دنیایی اسرارآمیز گذاشت.

یوری الکسی یویچ گاگارین (زاده 9 مارس 1934 - فوت 27 مارس 1968) فضانورد روسی و نخستین فضانورد دنیا بود.

یوری گاگارین در روز 12 آوریل 1961 میلادی توسط فضاپیمای وُستوک-1 به فضا رفت و به مدت 108 دقیقه مدار زمین را یک دور به طور کامل پیمود.

عصر سفرهای فضایی انسان با این پرواز شروع شد.

در حالی که گاگارین سرنوشت و زندگی خود را به آن سپرده بود. اطلاعات دریافتی نشان داد، سفینه به مدار بلندتر با اوج 327 (بجای مدار پیش بینی شده 230 کیلومتر) نهاده شد. اگر به هر دلیلی دستگاه ترمز کارش را به درستی انجام نمی داد، سفینه برای 15-20 شبانه روز در مدار می ماند و طبیعتاً فضانورد نمی توانست تا این مدت دوام بیاورد. تنها یک خوش اقبالی توانست گاگارین را به زمین برگرداند. به این صورت که بعد از قرار دریافت در مدار، سفینه با حرکتی پیش بینی نشده به دور خود می چرخید زیرا عکس العمل ناشی از جدا شدن از طبقه نهایی موشک در نظر گرفته نشده بود. گاگارین باید نمودارهای دستگاه را ثبت می کرد در نوار ضبط و در دفترچه سفینه می نوشت. مداد در بی وزنی گم شد. نوار دستگاه ضبط صوت سفینه هم مدت ها قبل از بازگشت تمام شد و گاگارین با دست خود نوار آن را جابجا کرد و ضبط را ادامه داد. به این دلیل اطلاعات درباره بخشی از پرواز در نوار نیست.

سفینه وستک -1، یک دور زمین را چرخید و 1 ساعت و 46 دقیقه در فضا بود. در زمان بازگشت سفینه دچار مشکل شد و نزدیک بود، گاگارین جانش را از دست بدهد. عملیات برای جدا شدن دستگاه فرودی و بخش موتوری موفقیت آمیز نبود. این کار با تأخیر 10 دقیقه ای و به شکل غیرطبیعی صورت گرفت. پس از خاموشی موشک، ترمز دستگاه فرودی و مداری از هم جدا نشدند. کابل برق اتصالی بین 2 بخش، قسمت مداری را به دنبال بخش فرودی می کشید. خاتمه حرارت بالای مرحله فرود، کابل را سوزاند و دستگاه فرودی را آزاد کرد. جایگاه پرتابی در ارتفاع تقریباً هفت کیلومتر عمل کرد و خاتمه فرود در ناحیه روستای اسملوفکا در منطقه ساراتف در نزدیک ساحل ولگا بطور عادی انجام شد.

تبدیل شدن به چهره دنیای

گاگارین پس از این سفر تاریخی به چهره سرشناس دنیا تبدیل شد و از اینجا بود که عصر سفرهای فضایی انسان با این پرواز شروع شد. ضمن اینکه شوروی از این چهره استفاده های سیاسی بسیاری کرد. گاگارین به کشورهای گوناگون از جمله ایتالیا، چکسلواکی، انگلیس، آلمان، مجارستان، فرانسه، بلغارستان، غنا، کوبا، مکزیک، برزیل، نروژ، هند، مصر، لیبریا، کانادا و ژاپن سفر کرد و مورد استقبال رسمی مقامات و هوادارانش نهاده شد.

او در بسیاری از کشورها نشان های افتخار دریافت و از پیکره هایی که به افتخارش برپا شده بود، پرده برداری کرد. در انگلیس میهمان نخستین اتحادیه کارگری دنیا بود و در پاریس خیابانی به نام وی نامگذاری شد.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران نمایشگاه عکس اولین فضا نورد دنیا در روسیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران نمایشگاه عکس اولین فضا نورد دنیا در روسیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید