توقف 20 مورد ساخت وساز غیرمجاز در حریم آثار تاریخی دامغان

به گزارش وبلاگ تبلت، خبرنگاران/سمنان رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دامغان گفت: یکی از مهم ترین دستاوردهای دولت تدبیر و امید در استان سمنان، رونق گردشگری استان و به خصوص شهرستان دامغان است.

توقف 20 مورد ساخت وساز غیرمجاز در حریم آثار تاریخی دامغان

به گزارش وبلاگ تبلت، معصومه داودیان با بیان این مطلب اظهار کرد: در یک سال اخیر بیش از 950 گردشگر خارجی و 58 هزار گردشگر داخلی از جاذبه های دامغان بازدید نموده اند که این میزان در مقایسه با سال های گذشته، رشد قابل توجهی داشته است.

وی با اشاره به برگزاری 10 جشنواره در دامغان طی یک سال گذشته که با هدف توسعه گردشگری در این شهرستان برگزار شده است، گفت: گل غلتان، امامدر(شیردوشان)، حلواپزان، گلاب گیری و ... از جمله این جشنواره ها بوده که با استقبال دوستداران این حوزه روبرو بوده است.

داودیان با تاکید بر اینکه ساماندهی، مرمت و احیاء آثار تاریخی نیز می تواند تاثیر قابل توجهی در رشد گردشگری داشته باشد، اعلام کرد: در این مدت دیوار محوطه و دیواره استخر چشمه علی دامغان مرمت و ساماندهی شده و باغ ایرانی این مجموعه نیز احیاء شده است.

وی مرمت و ساماندهی پیرعلمدار، مرمت امامزاده قاسم(ع) و خانه طاهری در صیدآباد، ادامه ساخت سایت موزه تپه حصار، مرمت و ساماندهی بدنه، طاق و بارانداز بازار تاریخی دامغان و ... را از جمله پروژه های مرمتی صورت گرفته این شهرستان برشمرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دامغان گفت: در حوزه صنایع دستی نیز فعالیت های متعددی صورت گرفته که انجام 491 مورد آنالیز، تمدید پروانه فراوری و صدور کارت شناسایی برای هنرمندان صنایع دستی و ... از آن جمله است.

وی اضافه نمود: واگذاری پنج مکان تحت تملک این اداره برای ترویج و رونق صنایع دستی به هنرمندان و حمایت از 85 هنرمند برای فروش محصولات در نمایشگاه های مختلف از دیگر فعالیت های صورت گرفته در راستای حمایت و ترویج صنایع دستی در دامغان است.

داودیان با بیان اینکه 15 پرونده برای سرمایه گذاری در زمینه اقامتی، بین راهی و ... در دامغان در دست اجراست، توضیح داد: 20 پرونده پیشنهادی نیز برای ثبت در فهرست آثار ملی ارائه شده است.

وی با اشاره به انجام بیش از 18 هزار مورد سرکشی نیروهای یگان حفاظت از آثار تاریخی از آثار این شهرستان، اضافه نمود: در این راستا 10 حفار غیر مجاز دستگیر و 20 مورد ساخت و ساز غیرمجاز در حریم آثار تاریخی متوقف شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دامغان با بیان اینکه در گذشته دامغان یکی از شهرهای ایالت قومس بوده و مرکز این ایالت نیز محسوب می شده است، اعلام کرد: دامغان یکی از کهن ترین شهرهای ایران است.بنای شهر دامغان را به هوشنگ - نبیره کیومرث - که از پادشاهان پیشدادی بوده نسبت می دهند و روزگاری نیز پایتخت اشکانیان بوده است. این شهر به نام های هکاتم پلیس و صد دروازه نیز معروف بوده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "توقف 20 مورد ساخت وساز غیرمجاز در حریم آثار تاریخی دامغان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توقف 20 مورد ساخت وساز غیرمجاز در حریم آثار تاریخی دامغان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید