توقف کشت گلخانه ای فارس پشت سد وثیقه بانکی

به گزارش وبلاگ تبلت، توسعه کشت گلخانه ای یکی از روش های رونق و به تعبیری ستون فقرات جهش فراوری بخش کشاورزی فارس دانسته می گردد اما افزون بر مسائل معمول، پرداخت تسهیلات بانکی و سختگیری برای تامین وثیقه، گلایه های فعالان این نوع کشت را به دنبال داشته و آنان از این مشکل به عنوان سدراه کشت گلخانه ای تعبیر نموده اند.

توقف کشت گلخانه ای فارس پشت سد وثیقه بانکی

به گزارش وبلاگ تبلت به نقل از ایرنا، کشاورزی یکی از مهمترین بخش های مالی فارس محسوب می گردد که سهم قابل توجهی از فراوری این منطقه را به خود اختصاص داده و مواردی از جمله کمبود آب، افزایش بهره وری و منافع ملی، کشاورزی را به سمت کشت گلخانه ای سوق داده اما به نظر می رسد که ناتوانایی در تامین وثیقه مدنظر بانک ها به غول شکست ناپذیر این حوزه در استان فارس تبدیل شده است.

این چالش در فارس به گونه ای است که به گفته رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی این استان در خوشبینانه ترین حالت کمتر از 30 درصد مجوزات صادر شده در حوزه گلخانه به بهره برداری منجر می گردد و بیش از 70 درصد آن پشت درب بانک ها معطل مانده تا متقاضی از خواسته خود منصرف گردد.

پشیمان و منصرف

تراب حسینی یکی از سرمایه گذاران استان فارسی است که مجوز تاسیس گلخانه خود را دریافت نموده اما کار او برای ایجاد گلخانه در مرحله تامین وثیقه بانکی متوقف مانده است.

حسینی که اکنون از تصمیم خود برای تاسیس گلخانه علیرغم اخذ مجوزات لازم منصرف شده است، گفت: بانکی که برای اخذ تسهیلات احداث گلخانه به آن مراجعه کردم سند زمین کشاورزی ام را به عنوان وثیقه قبول نکرد.

وی ادامه داد: قصد ساخت گلخانه فراوری گل رز به وسعت 5 هزار مترمربع در حسین آباد شهرستان بیضا داشتم که به دلیل سخت گیری بانکی و عدم دریافت تسهیلات منصرف شدم.

این سرمایه گذار اضافه نمود: حدود سه سال پیش برای ساخت گلخانه اقدام کردم که بعد از طی فرایند اداری و اخذ مجوزهای لازم در مرحله دریافت تسهیلات بانکی کار متوقف شد.

حسینی اعلام کرد: بعد از اینکه با در بسته دریافت تسهیلات بانکی روبرو شدم دوباره از پا ننشسته و با تامین شخصی بخشی از هزینه ها دوباره قصد ساخت گلخانه کردم که با تورم زیاد و گرانی آهن و سایر مصالح برخورد کردم و بار دیگر کار متوقف شد.

گلخانه پشت دیوار وام ایستاد

غزال سعیدی یکی دیگر از کسانی است که مجوزهای لازم برای احداث گلخانه در روستای دهنو شهرستان پاسارگاد را اخذ کرد ولی کارش ماه ها است که در مرحله دریافت تسهیلات متوقف مانده است.

سعیدی گفت: فوندانسیون و زیرسازه گلخانه را با هزینه شخصی اجرا کردم و همچنین اشتراک گاز و برق نیز با هزینه سنگین علم کردن ستون برق و ... نیز با اعتبارات شخصی اجرا شده است.

وی اظهار کرد: علیرغم اینکه درخواست تسهیلات خود را در بهمن ماه 98 به بانک ارایه داده بودم اما بعد از شیوع کرونا اعطای تسهیلات یارانه ای ساخت گلخانه از محل صندوق توسعه ملی با کارمزد 7 درصد متوقف شده و در حال حاضر کارکنان بانک عامل اظهار می نمایند که دیگر این نوع وام به سازندگان گلخانه تعلق نخواهد گرفت و متقاضیان باید از وام های با کارمزد بالاتر و 15 درصدی استفاده نمایند.

سعیدی اعلام کرد: مبلغی که اکنون برای ساخت گلخانه احتیاج دارم حدود دو میلیارد و 500 میلیون تومان است که به دلیل عدم توانایی در تامین وثیقه مورد احتیاج برای جذب تسهیلات علیرغم هزینه کرد شخصی بیش از 300 میلیون تومان کار را تعطیل کردم.

وی ادامه داد: افزایش سود تسهیلات ساخت گلخانه از 7 به 15 درصد هم در شرایط کنونی کار را برای سازندگان بخش خصوصی سخت نموده بگونه ای که دیگر سرمایه گذاری در این حوزه مقرون به صرفه نخواهد بود.

وی اضافه نمود: بانک عامل اکنون حتی زیربار ارائه وام های تاسیس گلخانه با سود 15 درصد هم نمی رود.

سعیدی اعلام کرد: به دلیل همین سختگیری های بانکی و علیرغم اینکه تمام دارایی خود را صرف ایجاد زیرساخت آن کردم اما در حال حاضر قید ساخت گلخانه را زده ام.

وثیقه هایی که موجب دلسردی می گردد

فیاض میان نیز یکی دیگر از سرمایه گذاران بخش خصوصی و متقاضی تاسیس گلخانه گیاهان دارویی، سبزی و صیفی در شیراز است، گفت: به دلیل عدم توانایی در تامین وثیقه مورد درخواست بانک برای ارایه تسهیلات بانکی قریب به 8 ماه است که فرایند ساخت گلخانه ام متوقف شده است.

میان ادامه داد: مجوز تاسیس گلخانه ام را دو سال پیش اخذ کردم و به دلیل عدم توانایی در اخذ تسهیلات بار دیگر سال گذشته آن را با وسعتی کمتر تمدید کردم اما نتوانستم کار را دنبال کنم.

وی اضافه نمود: بار اول و حدود 2 سال پیش تقاضای ساخت گلخانه در وسعت 9 هکتار دادم که در ادامه به دلیل اینکه نتوانستم ضمانت بانکی مورد احتیاج را تامین کنم و همچنین به دلیل افزایش هزینه ها و تورم بالا حدود 8 ماه پیش وسعت آن را به حدود 2 هکتار کاهش دادم که تا به امروز هم در این خصوص نتیجه ای نگرفته ام.

این سرمایه گذار بخش خصوصی اظهار کرد: این تقاضا از سوی من و بسیاری دیگر از فعالان بخش خصوصی متقاضی ساخت گلخانه وجود دارد که بانک ها اسناد زمین کشاورزی و محل ساخت گلخانه را به عنوان ضمانت تسهیلات قبول نمایند.

وی اضافه نمود: در حال حاضر با توجه به گرانی تجهیزات مورد احتیاج ساخت گلخانه به نظر درآمد حاصل از راه اندازی گلخانه نمی تواند جوابگوی پرداخت اقساط بانکی باشد مگر اینکه زمینه صادرات فراوریات گلخانه ای بیش از گذشته فراهم باشد.

ناتوانی برای تامین وثیقه

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس به چالش های پیش رو توسعه گلخانه در فارس پرداخت و گفت: کشاورزان این استان برای احداث گلخانه و استفاده از تسهیلات بانکی در مورد وثیقه با مسائل جدی روبه رو هستند.

محمدباقر میری اضافه نمود: اغلب بانک های عامل برای پرداخت تسهیلات گلخانه ای اسناد ملکی روستایی را نمی پذیرند یا اینکه ارزش وثیقه های کشاورزان با مبلغ وام دریافتی سازگاری ندارد و در نتیجه دریافت تسهیلات گلخانه ای در فارس کار هر کسی نیست و امری دشواری محسوب می گردد.

او اظهار کرد: در سال 98، 470 فقره مجوز تاسیس گلخانه از سوی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس صادر شده که از این تعداد تنها 34 مورد آن تا به امروز به بهره برداری رسیده است.

وی ادامه داد: بزرگترین چالش پیش روی توسعه گلخانه در استان فارس عدم توانایی لازم برای ارایه وثیقه کافی برای دریافت تسهیلات بانکی است.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس اظهار کرد: در بسیاری موارد بانک های عامل فقط 30 درصد تا 40 درصد ارزش زمینی که قرار است گلخانه در آن احداث گردد را به عنوان وثیقه تسهیلات می پذیرند.

وی اعلام کرد: دولت اعتبارات بسیار خوبی برای توسعه گلخانه در کشور و استان فارس اختصاص داده و هیچ مسئله ای در تامین آن نیست و این وام ها سقف مشخصی نیز ندارد و تنها مسئله ای که در این خصوص وجود دارد سختگیری بانک ها در پذیرش وثیقه است.

میری اعلام کرد: به دلیل وجود همین چالش در بهترین حالت تنها کمتر از 30 درصد از پروانه های صادر شده برای تاسیس گلخانه در استان فارس به مرحله اخذ تسهیلات و تاسیس و بهره برداری می رسد و بیش از 70 درصد از این پروانه ها که صادر شده به دلیل عدم توانایی در تامین وثیقه از دریافت وام محروم و در نتیجه متقاضیان از ایجاد گلخانه منصرف می شوند.

او اعلام کرد: سالانه پروانه بهره برداری برای حدود 700 هکتار گلخانه در استان فارس صادر و تحویل متقاضیان می گردد اما به دلیل سختگیری بانکی و عدم توانایی بهره برداران در تامین وثیقه حدود 30 درصد از این میزان گلخانه به بهره برداری می رسد.

کمبود منابع آبی همچنان مهمترین چالش کشاورزی فارس

وی گفت: فارس در حوزه کشاورزی، منابع طبیعی و سایر فراوریات دامی یکی از پتانسیل های کشور بشمار می رود.

میری با تاکید بر وجود چالش هایی در بخش فراوریات کشاورزی فارس اضافه نمود: کمبود منابع آبی مهمترین دغدغه حوزه کشاورزی این استان است بگونه ای که اکنون برای آبیاری اراضی کشاورزی از آبهای زیر زمینی استفاده می گردد و به همین دلیل باید حتما برای منابع فراوری از جمله آب، خاک، سایر عناصر غذایی و مواد آلی برنامه ریزی و با مدیریت پایدار کشاورزی به پیش رویم.

وی اعلام کرد: توسعه گلخانه یکی از اهدافی است که سیاست های کلان دولت در حوزه کشاورزی بر مبنای آن تعریف شده که نتیجه آن بهره وری بیشتر و افزایش عملکرد در یک واحد سطح خواهد بود.

گلخانه بهترین راه چاره

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس ادامه داد: اگر هدف افزایش راندمان آبیاری و میزان فراوری و همچنین کاهش مصرف آب باشد باید صنعت گلخانه در این استان توسعه یابد تا بتوان از ظرفیت موجود اشتغال در بخش کشاورزی استفاده و عملکرد را نیز بالا برد.

وی آفتابی بودن هوای این استان و شدت تابش نور را جزو مولفه های مناسب برای توسعه گلخانه دانست و گفت: سیاست های خوبی در حوزه گسترش کشت گلخانه ای در دستور کار دولت فعلی قرار گرفته است که از جمله آن می توان به اعطای تسهیلات به متقاضیان این بخش اشاره نمود.

میری اضافه نمود: در حال حاضر نزدیک به 560 هکتار گلخانه در فارس ایجاد شده، با احداث گلخانه محدودیت زمان کاشت برداشته می گردد که این فرصت بسیار مناسبی برای افزایش سطح فراوری است و قطعا جهش فراوری با برنامه ریزی و بکارگیری سرمایه انسانی متخصص در این بخش محقق خواهد شد.

او با تاکید بر وجود دانش، مهارت فنی و نیروی انسانی متخصص کافی در حوزه گلخانه در فارس، اعلام کرد: قریب به 16 هزار و 700 نفر در این استان عضو سازمان نظام مهندسی کشاورزی فارس هستند که حدود 6 هزار نفر از این اشخاص در حوزه گلخانه تخصص دارند.

وی در پاسخ به سوالی در مورد دلیل عقب ماندگی فارس در حوزه گلخانه به نسبت برخی از استان های کشور، گفت: صنعت گلخانه در برخی مناطق جنوبی کشور مانند شهرستان عنبرآباد در استان کرمان برای اضافه نمودن زمان کشت به مدت یک ماه ایجاد شده که این کار به دلیل برداشت زودتر محصولات و قیمت مناسب تر در بازار اجرا شده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس موضوع آب را خصوصا در شهرستان های جنوبی استان فارس چالش بسیار جدی دانست و اضافه نمود: فارس یک دوره خشکسالی به مدت حدود 22 سال بصورت مداوم را تجربه نموده که امیدواریم با ایجاد ترسالی های مستمر، بهره از آبهای سطحی و افزایش سطح زیر کشت گلخانه در این استان را ببینیم تا فرصتی برای تقویت منابع آبی زیرزمینی ایجاد گردد.

تسهیل درفرایند صدور مجوز تاسیس گلخانه

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس اعلام کرد: به دلیل اعتقاد پایدار دولت به توسعه کشت گلخانه ای فرایند صدور مجوز در این بخش بسیار تسهیل شده بگونه ای که در استان فارس هیچگونه استعلامی در این جهت وجود ندارد و به شرطی که سند بنام متقاضی باشد و پروانه تامین آب اعم از قنات، چشمه و چاه نیز داشته باشد پروانه تاسیس گلخانه ظرف 48 ساعت صادر و تحویل متقاضی خواهد شد.

وی گفت: پیش بینی می گردد در سال 99 میزان صدور پروانه بهره برداری از گلخانه رشد 70 تا 80 درصدی را به نسبت سال قبل شاهد باشد، مسئله ای در زمینه دریافت مجوز تاسیس گلخانه در استان فارس وجود ندارد و تنها در جهت توسعه این نوع کشت مشکل عدم تامین وثیقه بانکی وجود دارد.

میری اعلام کرد: وظیفه سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس، نظام مند کردن تخصص ها و احتیاجهای فراوری در گرایش های متفاوت کشاورزی و دام و طیور است.

توسعه گلخانه ضرورت است نه انتخاب

استاد بخش اقتصاد کشاورزی دانشگاه شیراز گفت: ایجاد و توسعه کشت گلخانه ای اثرگذارترین اقدامی است که نقش موثری در فراوری، اشتغالزایی و بهره وری آب در حوزه کشاورزی دارد و در شرایط کنونی امری ضروری و نه یک انتخاب است.

محمد بخگردده اضافه نمود: توسعه گلخانه نقش بسیار پررنگی در رونق فراوری و ایجاد اشتغال پایدار دارد.

وی اضافه نمود: ویژگی های اقلیمی کشور خصوصا جنوب ایران و استان فارس احتیاجمند اصلاح الگو کشت است و به همین دلیل باید در روش فراوری محصولات کشاورزی تغییر ایجاد گردد که کشت گلخانه ای بهترین روش جایگزین برای کشاورزی سنتی است.

استاد بخش کشاورزی دانشگاه شیراز اظهار کرد: افزایش فراوری در واحد سطح، فراوری بیش از یک محصول در سال، افزایش کیفیت محصول فراوریی با کنترل دقیق و بهتر آفات و بیماری ها و در نتیجه آن افزایش صادرات و حفظ محیط زیست، صرفه جویی در مصرف آب، تنظیم برنامه کشت مطابق با احتیاج بازار، تداوم فراوری محصول در تمام فصول سال و اشتغالزایی مناسب از جمله مزایای توسعه کشت گلخانه ای است.

توسعه گلخانه در راستای تحقق جهش فراوری است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس توسعه گلخانه را یکی از مهم ترین ضرورت های جهش فراوری در حوزه کشاورزی دانست و گفت: محورهای کاری این سازمان در سال 99 که از سوی رهبر معظم انقلاب جهش فراوری نام گذاری شده ابتدا افزایش بهره وری در حوزه کشاورزی است.

محمدمهدی قاسمی اضافه نمود: جایگزینی واردات و افزایش سطح فراوریات داخلی از دیگر برنامه های مهم جهاد کشاورزی فارس در سال 99 است که اقداماتی در این باره از جمله توسعه سطح زیرکشت گلخانه در این استان پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: توسعه صادرات دیگر برنامه ریزی مهم سال 99 در حوزه کشاورزی این استان است بدین نحو که محصولات فراوریی فارس به کشورهای که مراودات مالی به آنها امکان پذیر است مانند عراق، افغانستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر گردد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس اضافه نمود: راه اندازی بنگاه های راکد و نیمه فعال در حوزه فرآوری بخش کشاورزی نیز موضوعی است که می تواند جهش مالی را در این بخش رقم بزند که این مهم در دستور کار مدیران ارشد استان فارس و سازمان جهاد کشاورزی قرار گرفته است.

وی با اشاره به افزایش 5 تا 15 برابری بهره وری آب در کشت گلخانه ای، اظهار کرد: کشت گلخانه ای از طرح های مورد توجه در مناطق خشک و نیمه خشک به ویژه در استان فارس بشمار می رود که نقش موثری در رونق فراوری و افزایش بهره وری دارد.

قاسمی اعلام کرد: توسعه 7 هزار هکتاری گلخانه در دستور کار سازمان جهادکشاورزی فارس قرار گرفته است و در این راستا استراتژی توسعه گلخانه ها تدوین شده و با اهتمام استاندار فارس حمایت های ویژه ای اجرا شده که تخصیص منابع استانی بالغ بر 18.5 میلیارد تومان به عنوان یارانه سود تسهیلات به افرادی که تسهیلات 15 درصدی برای احداث گلخانه گرفته اند از جمله این حمایت ها است.

وی گفت: برای اولین بار در کشور سه روستای گلخانه ای در فارس در حال ساخت است و علی رغم همه مسائل و افزایش قیمت ها، سایر تسهیلات نظیر تسهیلات توسعه روستایی با سود 6 درصد نیز برای تاسیس گلخانه اختصاص داده شده است.

قاسمی اضافه نمود: امیدوارم با یاری تسهیلات لحاظ شده و حمایت دولت، کشاورزان این استان قسمتی از سطوح کشت خود را به خصوص در سبزی و صیفی به گلخانه منتقل نمایند.

منبع: همشهری آنلاین

به "توقف کشت گلخانه ای فارس پشت سد وثیقه بانکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توقف کشت گلخانه ای فارس پشت سد وثیقه بانکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید