خبرنگاران توسعه گردشگری سلامت در خوزستان مستلزم حذف دلال ها است

به گزارش وبلاگ تبلت، اهواز- خبرنگاران- معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان وجود بعضی دلال ها را مانع توسعه حوزه گردشگری سلامت در استان دانست و گفت: بعضی از این دلال ها مبالغ هنگفتی از مسافران عراقی که وارد خوزستان می شوند دریافت می نمایند.

خبرنگاران توسعه گردشگری سلامت در خوزستان مستلزم حذف دلال ها است

به گزارش وبلاگ تبلت غلام شجاعی شنبه در کمیسیون گردشگری که در محل اتاق بازرگانی اهواز برگزار گردید اظهارداشت: حوزه گردشگری زنحیزه ای به هم پیوسته است که هتل، آژانس های مسافرتی و شرکت های گردشگری سلامت را تشکیل می دهد.

وی با بیان اینکه مهمترین بازار گردشگری سلامت خوزستان، کشور عراق است بیان داشت: در این رابطه اقدامات و فعالیت هایی اجرا شده است اما هنوز انتظارات پیش بینی شده برای جذب مسافرانی که نیازمند خدمات درمانی هستند محقق نشده است.

این مقام مسئول در اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان یادآورشد: ساماندهی مسافران عراقی که از مرزهای شلمچه و چذابه به منظور دریافت خدمات سلامت وارد استان خوزستان می شوند لازم است.

وی وجود دلال های حوزه گردشگری سلامت را آسیبی جدی به وجه صنعت گردشگری در استان خوزستان دانست و گفت: این موضوع تهدیدی جدی برای کوشش های فعالان حوزه گردشگری سلامت محسوب می شود.

شجاعی با تاکید بر اینکه حوزه گردشگری سلامت با وجود شیوع کرونا همیشه به فعالیت خود ادامه داده است گفت: تداوم این امر مستلزم هماهنگی بین بخشی در دستگاه های اجرایی و همچنین نهادهای مرتبط با بخش خصوصی است تا جذب حداکثری مسافران عراقی محقق شود.

وی بیان داشت: اطلاع رسانی صحیح در زمینه خدمات و همچنین نرخنامه های مربوط به گردشگری سلامت از جمله راهکارهایی است که حذف دلال های این حوزه را درپی خواهد داشت.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان خواهان اختصاص محل هایی در پایانه های مرزی خوزستان به منظور اطلاع رسانی در این رابطه شد و ادامه داد: در صورتی که اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان با اختصاص چنین مکان هایی به شرکت های گردشگری سلامت در پایانه های مرزی شلمچه و چذابه موافقت کند، بخش مهمی از مسائل این حوزه در زمینه ساماندهی مسافران عراقی در استان خوزستان برطرف خواهد شد.

شجاعی همچنین از تدوین تفاهمنامه ای مشترک بین اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان و اتاق بازرگانی اهواز در راستای ساماندهی حوزه گردشگری سلامت اشاره نمود و گفت: در این تفاهمنامه وظایف دستگاه های متولی و همچنین تعهدات بخش خصوصی برای بهبود فعالیت ها در زمینه گردشگری سلامت معین خواهد شد.

ساماندهی صنعت گردشگری به وسیله برنامه توسعه هفتم

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی اهواز با اشاره به اینکه برنامه توسعه هفتم کشور ظرفیت مناسبی برای ارائه پیشنهادات بخش خصوصی کشور به منظور ساماندهی صنعت گردشگری است بیان داشت: در این رابطه نظرات فعالان این بخش بخصوص با محور گردشگری سلامت در اختیار مجمع نمایندگان استان خوزستان قرار خواهد گرفت.

نادر بهشتی نسب ارتقاء صندلی گردشگری سلامت را مستلزم توسعه همکاری های بخش خصوصی و دستگاه های دولتی عنوان نمود و اضافه نمود: یکی از مهمترین پیشنهاداتی که بخش خصوصی در زمینه توسعه صنعت گردشگری دارد، ساماندهی فرآیند ورود مسافران خارجی بخصوص از کشورهای همسایه از جمله عراق است.

وی ادامه داد: با معین شدن هدف مسافر از سفر به ایران، امکان ارائه خدمات مورد انتظار او در چارچوب های تعریف شده با نرخ مصوب و بدون دخالت دلال ها فراهم خواهد شد.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی اهواز یادآورشد: یکی از نگرانی هایی که در زمینه گردشگری سلامت وجود دارد، ارائه خدمات استاندارد با نرخ مشخص شده است تا از سوء استفاده های احتمالی توسط دلال ها پیشگیری شود.

بهشتی نسب اضافه نمود: بعضی از آنالیز ها نشان می دهد که دلال های حوزه سلامت در مرزهای استان مستقر می شوند تا بعد از ورود مسافر آنها را به استان های دیگر راهنمایی نمایند؛ در صورتی که امکان ارائه خدمات درمانی مرتبط با بخش سلامت در خوزستان وجود دارد.

وی یادآورشد: فعالیت های گردشگری سلامت در استان خوزستان می بایست بیش از پیش مورد حمایت دستگاه های متولی قرار گیرد تا دیگر زنجیره های این صنعت مانند هتل ها و آژانس های مسافرتی از حضور این مسافران در استان بهره مند شوند.

ارائه خدمات غیر رسمی به مسافران عراقی

یک فعال حوزه گردشگری سلامت در خوزستان با بیان اینکه بعضی خدمات درمانی به مسافران عراقی بصورت غیر رسمی انجام می شود گفت: بعضی از این مسافران بعد از اینکه وارد استان می شوند در منازلی اسکان داده می شوند که جایگزین هتل ها شده اند.

احمد کرایی اضافه نمود: علاوه بر این نیز بخشی از خدمات بخش سلامت ویژه این مسافران مانند کاشت مو در مراکزی انجام می شود که هیچگونه نظارتی بر آنها صورت نمی گیرد و شرایط ارائه این خدمات غیر رسمی توسط دلال ها فراهم شده است.

مدیرعامل شرکت سینا طب آرنا بیان داشت: این دلال ها از مسافران عراقی هزینه های هنگفتی دریافت می نمایند تا خدمات اقامتی و یا درمانی به آنها ارائه دهند.

وی یادآورشد: این شرایط باعث شده تا بخش قابل توجهی از کوشش های اجرا شده به منظور جذب این مسافران به استان خوزستان دچار آسیب جدی شود.

کرایی با بیان اینکه ارائه خدمات بی کیفیت و همینطور بعضی سوء استفاده ها از مسافران، باعث شده تا هند و ترکیه به مقصد عمده گردشگران سلامت (از کشور عراق) تبدیل شوند گفت: باید توجه داشت که استان خوزستان در حال از دست دادن ظرفیت خود در پذیرش چنین مسافران از کشور عراق است.

این فعال حوزه گردشگری سلامت اظهار داشت: در حال حاضر با وجود کرونا، شرکت هایی در استان وجود دارند که ماهانه اجازه پذیرش 30 نفر از مسافران با هدف دریافت خدمات درمانی را دارند اما دلال ها در این زمینه بدون هیچگونه محدودیتی در حال فعالیت هستند.

وی مرز مشترک با کشور عراق را به عنوان یک ظرفیت با ارزش در راستای توسعه حوزه گردشگری سلامت دانست و افزود: به نظر می رسد که استان خوزستان می بایست برای دوران پسا کرونا از انسجام و برنامه مدونی در راستای پذیرش گردشگران سلامت برخوردار باشد.

بر اساس این گزارش، بیماران عراقی برای مراجعه درمانی به ایران معمولا یا به وسیله آشنایان خود در ایران اقدام نموده و یا اینکه پس از ورود به ایران به جستجوی بیمارستان ها و مراکز درمانی مجهز برای درمان بیماری خود می پردازند که در این بین با دلال های حوزه سلامت روبه رو می شوند و از بیماران هزینه های کلانی (بعضا تا 10 برابر قیمت نهایی درمان) دریافت می نمایند که سبب به وجود آمدن آسیب های بسیاری به حوزه گردشگری سلامت شده است.

این درحالی است که 11 بیمارستان در خوزستان وجود دارند که گواهینامه پذیرش بیمار بین المللی را از وزارت بهداشت دریافت نموده و نام همه آن ها در وب سایت سفارتخانه های ایران در سراسر جهان قابل مشاهده است.

بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی اهواز، سالانه بین 200 تا 250 هزار نفر از مرزهای خوزستان با عراق برای درمان وارد کشور می شوند اما فقط 10 تا 15 درصد آن ها در خوزستان مانده و به مراکز پزشکی مراجعه می نمایند.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران توسعه گردشگری سلامت در خوزستان مستلزم حذف دلال ها است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران توسعه گردشگری سلامت در خوزستان مستلزم حذف دلال ها است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید