باید ظرفیت جذب پزشک به سالانه 8 هزار نفر افزایش یابد

به گزارش وبلاگ تبلت، عضو کمیسیون بهداشت گفت: برای بهبود شرایط فعلی پزشکی باید بر اساس شاخص های جمعیتی توزیع پزشکان را انجام بدهیم. وقتی پزشکان با سهمیه منطقه ها محروم تخصص قبول می شوند و تخصص هم می گیرند، در نهایت ...

باید ظرفیت جذب پزشک به سالانه 8 هزار نفر افزایش یابد

یحیی ابراهیمی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در تبادل نظر با خبرنگار پارلمانی وبلاگ تبلت، پیرامون کمبود ظرفیت پزشک در کشور اظهار کرد: در حال حاضر ظرفیت پزشکی را بر اساس احتیاج کشور به تعداد سرانه کشور تقسیم می کنیم، تقریبا چیزی حدود یازده هزار نفر سالانه می گیریم و حدود دو تا سه هزار نفر هم خارج از کشور وارد می گردد. تقریبا سالی هفت تا هشت هزار نفر بایستی افزایش ظرفیت داشته باشیم که احتیاج کشور رفع بگردد. این کمبود ظرفیت، به خصوص در منطقه ها محروم کاملا حس می گردد.

وی ادامه داد: در حوزه های تخصصی متاسفانه به علت برخورد غلطی که وزارت بهداشت از لحاظ بحث عایدیزایی ایجاد نموده است، اختلافاتی که در بخش خصوصی و دولتی هست و بعلاوه جلوگیری از بحث افزایش حقوق ها با این برخورد غیر کارشناسانه در خیلی از رشته های تخصصی ظرفیت خالی است. اگر تحقیق کنید در پزشک اورژانس، بی هوشی و اطفال واقعا با کمبود ظرفیت روبرو هستیم و پزشکان عمومی هم خیلی انگیزه ای برای ادامه تحصیل ندارند.

ابراهیمی توضیح داد: این خطر جدی هم که کمیسیون بهداشت با توجه به فرمایشات حضرت آقا و بحث مالیات هایی که در بخش دولتی اعمال می گردد و سیستم های پلکانی که برای متخصصان اجبار شده است در سطح بیمارستان ها برداشته بگردد. کاملا منطقی است عایدی پزشک متخصص را با جهان و کشور های همسایه مقایسه کنید. باید زمینه ای را ایجاد نمایند که همکاران پزشک این روحیه را داشته باشند و این انگیزه را برای آن ها ایجاد کنیم که ادامه تحصیل بدهند و این ظرفیت ها را پر نمایند؛ وگرنه با این سیستمی که در حال حاضر اجرا می گردد، تعداد زیادی از کشور خارج می شوند و تعدادی هم انگیزه ادامه تحصیل ندارند. کشور ما کشوری است که در مقطعی جوان ترین کشور جهان بود، اما در حال حاضر به سمت پیری می رود و مسائل واقعا در کنترل بیماری ها و کنترل بیماری های زمینه ای بیشتر است و بر این اساس باید یک فکر درست و حسابی و اساسی داشته باشیم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تاکید بر عدالت در دسترسی به پزشک متخصص، بیان نمود: برای بهبود این شرایط باید بر اساس شاخص های جمعیتی توزیع پزشکان را انجام بدهیم. وقتی پزشکان با سهمیه منطقه ها محروم تخصص قبول می شوند و تخصص هم می گیرند، در نهایت دو سال هم در منطقه ها محروم خدمت نمی نمایند. این است که واقعا اگر می خواهند تخصص بگیرند جوری بگیرند که کارآمد باشد. از پزشک تعهد می گیرند یکسال باید در منطقه محروم خدمت کند، اما کسی نمی تواند این کار و انجام بدهد؛ یعنی از همان اول که ما این کار را انجام می دهیم کاملا محرز است که این تعهد انجام شدنی نیست وگرنه بر اساس سهمیه بندی ها ما سهمیه منطقه ها بومی داریم، سهمیه منطقه ها محروم داریم، سهمیه زنان داریم، ولی این سهمیه ها اسمی است و کسی به آن عمل نمی نماید.

ابراهیمی توضیح داد: منطقی این است که وزارت بهداشت باید ظرفیت ها را افزایش بدهد، هم تکمیل ظرفیت اعلام کند وهم این شرایط را بایستی سازمان دهی کند. زمانی که مقدار عایدی پزشک را بر اساس قانون توزیع می نماید، بر اساس قانون پلکانی مجلس و یک سری بخشنامه های مجلس بر اساس لایحه هایی که از قبل طراحی شده باید گزار ش بر آن اساس باشد. باید هر جایی که احتیاج به قانون است، قانون درست را طراحی بکند و اگر احتیاج به قانون مجلس هم باشد، کمیسیون بهداشت و درمان این آمادگی را دارد که واقعا این مسائل را رفع بکند. مثلا ما الان رزیدنت داریم که با ماهی دو تا سه میلیون تومان نمی تواند در تهران و در شهر های بزرگ زندگی نمایند و درس بخوانند. واقعا بایستی حقوق این اشخاص وکیفیت زندگی یک رزیدنت را ما تغییر بدهیم. باید اعتبار خاص برای این افراد بگذاریم.

وی ادامه داد: سال قبل، مجلس یک سری اقدامات انجام داد، منتهی کفاف معاش زندگی رزیدنت ها را نمی دهد. یک فردی که در شهر تهران قبول بگردد، چقدر هزینه زندگی و امرار معاشش می گردد. با ماهی دو تا سه میلیون مگر می گردد شخص هم درس های علوم پزشکی را خوب بخواند و هم در این شهر زندگی کند. عملا این کار امکان پذیر نیست. این مسائل را خود وزارت بهداشت باید در قالب برنامه ها و لایحه هایی که دارد به مجلس بیاورد و خود مجلس هم یاری می نماید. در لایحه بودجه 1401 دغدغه ما این است که این مسائل حل بگردد.

ابراهیمی در پاسخ به این سوال که آیا وزیر بهداشت دولت سیزدهم دست به افزایش ظرفیت در رشته های تخصصی می زند، گفت: وزیر بهداشت از روز اول که آمده یکی از تعهداتش همین قضیه بوده و تاکید داشته که انجام می گردد. وزارت بهداشت باید به تعهد خودش عمل کند. در کمیسیون این تعهد را دادند که این کمبود ظرفیت پزشکان چه در سطح عمومی و چه در سطح پزشک متخصص افزایش بدهند و این زمینه را ایجاد کند که مشکل پزشک نداشته باشیم. مطمئن باشید اگر این فرایند پیش برود، مثل زمان اوایل انقلاب مجبور می شویم پزشک از خارج از ایران وارد کنیم که این قضیه به سود مردم جامعه نیست.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "باید ظرفیت جذب پزشک به سالانه 8 هزار نفر افزایش یابد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باید ظرفیت جذب پزشک به سالانه 8 هزار نفر افزایش یابد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید