چرا آمریکا شیائومی را در فهرست سیاه خود قرار داد؟

به گزارش وبلاگ تبلت، در ماه ژانویه و به فاصله کمی از تغییر دولت در آمریکا، دولت سابق این کشور کمپانی شیائومی را در فهرست سیاه تحریم های خود قرار داد. این کمپانی چینی اکنون یکی از محبوب ترین فراوری کنندگان گوشی های هوشمند در دنیا است و به لطف مسائل هواوی، عنوان سومین فراوری کننده در دنیا را تصاحب نموده است.

چرا آمریکا شیائومی را در فهرست سیاه خود قرار داد؟

در حال حاضر سرمایه گذاران آمریکایی از سرمایه گذاری در شیائومی منع شده اند و افرادی که پیش از وضع این تحریم اقدام به سرمایه گذاری نموده بودند هم باید تا یازدهم نوامبر (20 آبان) سهام این شرکت را واگذار و از فهرست دارایی های خود حذف نمایند.

سهام شیائومی در آمریکا در قالب برگه های امانت قابل وصول آمریکایی خرید و فروش می شوند که در روز آدینه به قیمت هر سهم 15/34 دلار به فروش رسیدند. ارزش سهام این کمپانی نسبت به زمانی که در لیست سیاه تحریمی ایالات متحده قرار نگرفته بود حدود 25 درصد افت داشته است.

چرا آمریکا شیائومی را تحریم کرد؟

کمپانی شیائومی به همراه 8 شرکت چینی دیگر، به اتهام ارتباط با ارتش چین توسط وزارت دفاع آمریکا در لیست سیاه تحریم های این کشور نهاده شد. پس از اعلام وضع تحریم علیه این شرکت، شیائومی در بیانیه ای اظهار داشت:

روز گذشته وال استریت ژورنال اظهار داشت وزارت دفاع آمریکا پرونده ای قانونی را برای تهیه گزارش از شرایط این شرکت به ثبت رسانده است که ظاهرا دلیل اصلی قرار دریافت نام شیائومی در فهرست تحریم های آمریکا را فاش می نماید.

در این گزارش ذکر شده است که اهدا یک جایزه به آقای لِی جون، موسس و مدیر عامل شیائومی، برای خدماتش به دولت باعث شده تا دولت ترامپ در آخرین روزهای فعالیت خود تصمیم بگیرد این شرکت را در فهرست سیاه تحریم های خود قرار دهد.

آقای لی یکی از 100 مدیر در چین بود که در سال 2019 جایزه افتخاری خالق برجسته سوسیالیسم با مشخصات چینی را کسب کرد. شیائومی با ثبت دریافت این جایزه در صفحه زندگی نامه مدیر عامل خود و همچنین در گزارش سالانه اش، به این اتفاق واکنش مثبت نشان داده است.

در بایگانی وزارت دفاع به سرمایه گذاری شیائومی در فناوری های پیشرفته، شامل شبکه 5G و هوش مصنوعی هم اشاره شده است. کمپانی چینی کوشش می نماید با طرح دعوای قانونی در دادگاه، نام خود را از فهرست سیاه تحریم ها حذف کند و تا به حال شکایت خود را در دادگاه ایالتی آمریکا در واشنگتن دی سی به ثبت رسانده است.

وزارت دفاع ایالات متحده هم در واکنش به این اقدام چینی ها، شکایت خود را مطرح نموده است که در آن به جایزه اهدا شده به آقای لی هم اشاره شده است. کمپانی هواوی و شرکت چینی SMIC که یکی از بزرگترین فراوری نمایندگان قطعات نیمه رسانا است از جمله شرکت های دیگری بودند که در دادخواست وزارت دفاع آمریکا از آن ها نام برده شده.

آقای لی جایزه خود را به سازمان MIIT در چین اهدا کرد که یک آژانس دولتی است و وظیفه مشخص سیاست های مرتبط با فناوری و صنعت در این کشور را بر عهده دارد. وزارت دفاع آمریکا مدعی است که این آژانس دولتی چینی برنامه ای به نام ائتلاف غیر نظامی-نظامی را مدیریت می نماید. طبق ادعای آمریکا، دولت چین به یاری این برنامه از کسب و کارهای خصوصی برای فراوری تکنولوژی های مورد احتیاج ارتش خود استفاده می نماید.

با وجود تمام این اتفاق ها، در حال حاضر فروش محصولات شیائومی در بازار آمریکا هنوز به طور کامل ممنوع اعلام نشده و محصولات محدودی از این شرکت در بازار آمریکا حضور دارند که بیشتر شامل پاوربانک ها و دست بندهای سلامتی سری Mi Band است که به وسیله فروشگاه آنلاین آمازون به فروش می رسند.

در سال 2016، نایب رئیس وقت شیائومی اعلام نموده بود این شرکت قصد ورود رسمی به بازار موبایل آمریکا را دارد و از فروش گوشی های این شرکت در ایالات متحده سخن می گفت. از آن موقع تا کنون مدت زیادی گذشته و می توان گفت در طول این مدت به جز کمپانی وان پلاس، سایر شرکت های چینی در بازار موبایل آمریکا موفقیت خاصی کسب ننموده اند.

منبع: PhoneArena

منبع: دیجیکالا مگ

به "چرا آمریکا شیائومی را در فهرست سیاه خود قرار داد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا آمریکا شیائومی را در فهرست سیاه خود قرار داد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید