جزئیات راه اندازی 4 طرح جدید پتروشیمی اعلام شد

به گزارش وبلاگ تبلت، ظرفیت فعلی فراوری محصولات پتروشیمی و فرآورده های پلیمری ایران سالانه حدود 60 میلیون تن است که بیژن زنگنه وزیر نفت در نخستین روزهای شروع به کار فعالیت دولت تدبیر و امید از برنامه ریزی به منظور دومین جهش توسعه ای در صنعت پتروشیمی خبر داده است.

جزئیات راه اندازی 4 طرح جدید پتروشیمی اعلام شد

همزمان با افزایش ظرفیت فراوری محصولات پتروشیمی یکی از سیاست های کلان شرکت ملی صنایع پتروشیمی توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی و فراوری محصولاتی کمیاب و با ارزش اضافه کرده بالای مالی است.

از این رو در طول دو سال گذشته برای نخستین بار در سطح کشورهای منطقه خاورمیانه فراوری بعضی از گریدهای خاص محصولات پلیمری و پتروشیمیایی در ایران فراوری و در بازارهای داخلی و خارجی عرضه شده است.

محمدحسن پیوندی در تبادل نظر با مهر با اشاره به راه اندازی نهایی چهار طرح جدید پتروشیمی در سالجاری، گفت: تا به امروز بهره برداری از طرح فراوری پلی اتیلن پتروشیمی ایلام با ظرفیت فراوری سالانه 300 هزار تن محصول اجرا شده است.

معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اعلام اینکه یکی از مهمترین مسائل پیش روی فراوری تجاری و با ظرفیت بالا در پتروشیمی ایلام کمبود اتیلن است، توضیح داد: در طول چند سال گذشته تا به امروز به دلیل عدم راه اندازی فازهای جدید پارس جنوبی، امکان افزایش ظرفیت خوراک اتان و در نهایت اتیلن مجتمع های پتروشیمی فراهم نشده است.

به گزارش وبلاگ تبلت، پس از راه اندازی فاز اول پتروشیمی کاویان و پلیمر پتروشیمی کرمانشاه، سومین پتروشیمی در جهت خط لوله اتیلن غرب رسما در مدار بهره برداری نهاده شد.

با توجه به تاخیر در راه اندازی واحد فراوری اتیلن پتروشیمی ایلام، برای نخستین بار اتیلن به وسیله انشعاب 135 کیلومتری خط لوله اتیلن غرب دریافت شده و پس از تست نهایی فراوری اولیه در پتروشیمی ایلام شروع شده است.

راه اندازی 2 طرح مشترک پتروشیمی ایران - اروپا

پیوندی از دیگر طرح های جدید پتروشیمی که در سالجاری در مدار بهره برداری قرار می گیرد را طرح توسعه پتروشیمی کارون در بندر ماهشهر مطرح نمود و اضافه کرد: با راه اندازی این طرح پتروشیمی هم محصول کمیاب و استراتژیک ام.دی.آی فراوری و در بازارهای داخلی عرضه می گردد.

این عضو هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید بر اینکه محصول پتروشیمی ام.دی.آی طرح توسعه پتروشیمی کارون در صنایع تکمیلی پتروشیمی دارای مصارف متعدد و متنوعی است، اعلام کرد: این طرح از ظرفیت فراوری سالانه حدود 40 هزار تن ام.دی.آی برخوردار است.

در طرح توسعه فاز دوم پتروشیمی کارون شرکت سوئدی کماتور بیش از 20 درصد سهم دارد ضمن آنکه لیسانس، مهندسی اصولی، مهندسی تفضیلی و تدارکات این واحد پتروشیمیایی توسط این شرکت سوئدی انجام گرفته است.

معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی هفته گذشته هم در تبادل نظر با مهر از راه اندازی مجتمع پتروشیمی هگمتانه در سالجاری خبر داده و گفته بود: با راه اندازی این طرح جدید پتروشیمی امکان فراوری یک گرید کمیاب PVC با کاربردهای متعدد در صنایع تکمیلی فراهم می گردد.

به گزارش وبلاگ تبلت، در این طرح پتروشیمی شرکت های ایرانی و ایتالیایی به صورت مشترک سرمایه گذاری و مشارکت داشته اند و باه بهره برداری نهایی از این طرح سالانه 39 هزار و 600 تن محصول پتروشیمی شامل 30 هزار و 600 تن پودر پی.وی.سی گرید پزشکی و 9 هزار تن گرانول پی.وی.سی فراوری خواهد شد.

بهره برداری از بزرگترین فراوریکننده اتیلن دنیا

پیوندی همچنین از دیگر طرح هایی که در صورت تامین خوراک آماده بهره بردایر و فراوری تجاری خواهد شد را فاز دوم توسعه پتروشیمی کاویان در بندر عسلویه نام برد و اضافه کرد: این مجتمع پتروشیمی از ظرفیت فراوری سالانه دو میلیون تن اتیلن برخوردار بوده که سال گذشته فاز اول این طرح در مدار بهره بردایر نهاده شد.

معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با یادآوری اینکه راه اندازی نهایی فاز دوم پتروشیمی کاویان در گروی تامین خوراک اتان این مجتمع پتروشیمی به وسیله فازهای پارس جنوبی است، گفت: با راه اندازی فاز دوم پتروشیمی کاویان خوراک بسیاری از طرح های پلی اتیلنی جهت خط لوله اتیلن غرب تامین خواهد شد.

علی محمد بساق زاده مدیر کنترل فراوری شرکت ملی صنایع پتروشیمی پیشتر با بیان اینکه اتیلن ارسالی پتروشیمی کاویان صرف تامین خوراک پتروشیمی های جهت خط لوله اتیلن غرب همچون پلیمر کرمانشاه و پلی اتیلن ایلام خواهد شد، گفته بود: پتروشیمی های لرستان و مهاباد نیز از دیگر دریافت کنندگان اتیلن پتروشیمی کاویان هستند.

به گزارش وبلاگ تبلت، پتروشیمی کاویان با ظرفیت فراوری سالانه بیش از دو میلیون تن اتیلن بزرگترین مجتمع فراوریکننده اتیلن منطقه خاورمیانه و دنیا است که با سرمایه گذایر نزدیک به یک میلیارد دلار طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی شده است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "جزئیات راه اندازی 4 طرح جدید پتروشیمی اعلام شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات راه اندازی 4 طرح جدید پتروشیمی اعلام شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید