تاکید بر فهم دقیق شناسنامه فعالیت های مدارس شاهد از سوی مدیران

به گزارش وبلاگ تبلت، تهران (پانا) - مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش گفت فهم دقیق از موضوع مهم شناسنامه فعالیت های آموزشی پرورشی و اجرایی مدارس شاهد بعلاوه ضروری دانستن شناسنامه، بر اجرای آن اولویت دارد.

تاکید بر فهم دقیق شناسنامه فعالیت های مدارس شاهد از سوی مدیران

محمدرضا رزاقی روز گذشته در جلسه با معاونان و کارشناسان اداره کل شاهد و ایثارگران ضمن تشکر و سپاسگزاری از کارشناسان اداره کل امور شاهد و ایثارگران که در هفته های اخیر از تعدادی از مدارس شاهد شهر تهران بازدید به عمل آورده و گزارش آن را بیان کردند گفت: کاری که شما در این اداره کل انجام می دهید عاری از فعالیت شکلی است و در حقیقت در پی کیفی سازی برنامه ها و فعالیت های مدارس شاهد هستید.

وی ضمن بیان این که تدوین شناسنامه فعالیت های مدارس شاهد در راستای تفکر سیستمی، استاندارد سازی و کیفیت بخشیدن به برنامه ها و فعالیت های مدارس شاهد انجام شده است توضیح داد: درجهت عملیاتی نمودن شناسنامه فعالیت های مدارس شاهد ضروری است گام های اساسی برداریم و اولین گام درحقیقت نظارت بر حُسن اجرای شناسنامه است.

دبیر ستاد مرکزی شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه بازدید عبارت است از: فعالیتی که طی آن، عملکرد و فعالیت یک سازمان (به وسیله بخش های درون و یا بیرون سازمان) مورد آنالیز، نظارت و ارزیابی قرار می گیرد اظهار کرد: به مقداری که بازدید به صورت آزاد (از قبل هماهنگ نشده) باشد می تواند عملکرد واقعی مدرسه را به وضوح نشان دهد و در صورتی که بازدید از قبل هماهنگ شده باشد، شاید انحرافاتی صورت گیرد که نتایج را عاری از روایی و اعتبار کند.

وی گفت: آنچه در بازدید بسیار مهم و اساسی است، مشخص هدف از بازدید می باشد که در اداره کل امور شاهد و ایثارگران، هدف در مرحله اول نظارت بر حُسن اجرای شناسنامه فعالیت های مدارس شاهد به وسیله مدرسه است.

رزاقی با اشاره به این که ما دو نوع بازدید داریم بازدید ارزیابی و بازدید نظارتی توضیح داد: بازدید های ما از مدارس شاهد از جنس بازدید نظارتی است.

مدیر کل امور شاهد و ایثارگران نظارت را نوعی آموزش و ایجاد تسلط نسبت به درک و اجرای کیفی یک سیاست، برنامه و طرح دانست و تاکید نمود: در این رویکرد از بازدید، بیشتر در پی آنالیز مقدار درک شاخص های یک سیاست یا برنامه، به وسیله مدیران مدارس هستیم.

وی بعلاوه در تبیین بازدید هایی که به منظور ارزیابی صورت می گیرد، گفت: وقتی تسلط سازمان (مدرسه) نسبت به اجرای یک سیاست، برنامه و طرح کامل شده باشد و اطمینان کامل از اجرای آن شکل گرفته باشد، با ارزیابی در پی مشخص کیفیت و کمیت اجرای سیاست یا برنامه هستیم. وبدیهی است این نوع از بازدیدها، بعد از بازدیدهای نظارتی قابل تحقق و استناد است.

رزاقی در سرانجام سخنان خود بار دیگر به اهمیت شناسنامه فعالیت های مدارس شاهد که با مشارکت جدی مدیران و کارشناسان مدارس شاهد تدوین شده است اشاره نموده و گفت: شناسنامه مدارس شاهد ابزاری است برای استاندارد سازی فعالیت های مدارس شاهد که شورای عالی انقلاب فرهنگی آن را به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ نموده است و هدف غایی از آنالیز نحوه اجرای شناسنامه مدارس شاهد افزایش تسلط مدیران مدارس به محتوای غنی شناسنامه است و نهایت این که بازدید نظارتی خود نوعی کارگاه آموزشی برای یادگیری کیفی و عمیق است.

منبع: خبرگزاری پانا

به "تاکید بر فهم دقیق شناسنامه فعالیت های مدارس شاهد از سوی مدیران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاکید بر فهم دقیق شناسنامه فعالیت های مدارس شاهد از سوی مدیران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید