گرای انتخاباتی ظریف به آمریکا ، پیش از انتخابات ایران توافق کنید! خبرنگاران

به گزارش وبلاگ تبلت، وزیر خارجه به دولت بایدن توصیه نموده قبل از وارد شدن ایران به فصل انتخابات هرچه سریع تر عمل کند و در دولت روحانی به برجام برگردد، زیرا به گفته ظریف، چه دولت بایدن و چه دولت بعدی امریکا، نخواهد توانست به توافقی بهتر از برجام با ایران برسد.

گرای انتخاباتی ظریف به آمریکا ، پیش از انتخابات ایران توافق کنید! خبرنگاران

به گزارش گروه سیاسی وبلاگ تبلت، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در یک گفت وگوی آنلاین 45 دقیقه ای با مرکز سیاست اروپا (EPC) که روز دو شنبه صورت گرفته، از دولت بایدن خواسته که قبل از وارد شدن به فصل انتخابات در ایران، خجالت را کنار بگذارد و در همین دولت اقداماتی را که ضروری است انجام دهد، زیرا به گفته او اگر ایران وارد فصل انتخابات گردد، دولت بایدن در تهران شاهد دولتی خواهد بود که کارایی چندانی نخواهد داشت. ظریف در این مصاحبه که دیوید او سولیوان سفیر سابق اتحادیه اروپا در واشنگتن مجری آن بود، گفت: زمانی که وارد فصل انتخابات شویم، دولتی خواهیم داشت که دیگر چندان کارایی کامل نخواهد داشت و شش ماه تا روی کار آمدن یک دولت جدید زمان می برد... پس توصیه می گردد که امریکا سریع تر عمل کند و این احتیاج دارد که آن ها خجالت را کنار بگذارند و اقداماتی را که باید انجام دهند. وزیر خارجه جمهوری اسلامی در این مصاحبه تأیید کرد که همانطور که از نظر طرف های غربی برجام نقش دارد، از نظر ایران نیز نقص هایی در برجام وجود دارد، ولی گفت: برجام بهترین توافقی بود که ما می توانستیم داشته باشیم. به همین دلیل او گفته که بازگشت دولت بایدن به برجام احتیاجی به مذاکرات بیشتر ندارد: ما آمادگی داریم پس از بازگشت ایالات متحده به اجرای برجام، فوراً به اجرای کامل برجام بازگردیم. به همین سادگی. وزیر خارجه می گوید: به محض آنکه ایالات متحده امریکا به اجرای تعهداتش ذیل برجام بازگردد، ما می توانیم مصاحبه های بیشتری با گروه 1+5 داشته باشیم تا آن موقع، دلیلی برای هرگونه مذاکره وجود ندارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی با تأکید بر اینکه این دولت بایدن است که باید تاوان اشتباه خروج ترامپ از برجام را بپردازد، گفته مسئولت جبران اشتباه بایدن به گردن ایران نیست. ظریف علاوه بر اینکه احتیاجی به مذاکره برای بازگشت امریکا به برجام نمی بیند، در پاسخ به سؤال سولیوان، موافق مذاکره پشت پرده Back Channel بین ایران و امریکا هم نیست.

او با هشداری انتخاباتی از نوع هشدار هایی که در سال 2003 به محمد البرادعی، مدیرکل وقت آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ورود جناح رقیب دولت ایران به پاستور داده بود، خطاب به دولت بایدن گفت: دولت فعلی ایالات متحده یا دولت بعدی این کشور نمی توانند به توافقی بهتر از برجام با ایران دست یابند؛ خواه با این دولت [کنونی ایران]و خواه با هر دولت آینده ایران.

سازش را انتخاب کنیم

ظریف از اروپاییان خواسته که سهم خود را برای بازگرداندن امریکا به برجام ایفا نمایند و خطاب به آن ها می گوید: اتحادیه اروپا می تواند نقش بسیار مهمی را در بازگشت به برجام ایفا نماید. امیدوارم که سه کشور اروپایی (آلمان، انگلیس و فرانسه) و اتحادیه اروپا همچنین درک نمایند که در اینجا مقصر ایالات متحده و نه ایران است.

وزیر خارجه در این مصاحبه، نمونه هایی ذکر نموده که امریکا یی ها حتی در دولت اوباما نیز برجام را نقض کردند، از جمله اینکه او می گوید امریکایی ها تنها 9 ماه بعد از برجام، در جریان فروش هواپیمای مسافربری به ایران، این توافق را به طور اساسی نقض کردند. او علاوه بر امریکا، اروپاییان را هم ناقض برجام می داند و معتقد است، اروپا هم بعد از خروج امریکا، از برجام خارج شد و فقط به لحاظ سیاسی ابراز تعهد به آن می کرد. ظریف معتقد است که اروپاییان بیشتر دنباله رو امریکا هستند تا دنباله رو بروکسل (مقر اتحادیه اروپایی).

وزیر خارجه دولت روحانی در مصاحبه با سولیوان تقسیم بندی جالبی درباره عادت های سیاسی در تهران، واشنگتن و پایتخت های اروپایی ارائه نموده و گفته که اروپایی ها عادت به سازش دارند. ایران و ایالات متحده این گونه نیستند. امریکایی ها عادت دارند تحمیل نمایند و ما عادت داریم مقاومت کنیم. اگر می خواهند به حالت تحمیل بازگردند ما هم به حالت مقاومت بازمی گردیم؛ به همین سادگی. با این حال، ظریف تلویحاً از همه طرف ها خواسته که عادت های سیاسی خود را کنار بگذارند و به رویکرد جایگزین، یعنی سازش (Compromise) یا معادل کمتر حساسیت برانگیز آن یعنی مصالحه برگردند: زمان آن رسیده است که تصمیم بگیریم که آیا می خواهیم سازش کنیم یا اینکه جهت های قبلی خود (تحمیل و مقاومت) را ادامه دهیم. رئیس دستگاه دیپلماسی ایران تلویحاً، امکان مذاکره تهران با طرف های غربی بر سر موضوعات موشکی را رد می نماید: بحث برنامه موشکی ربطی به تسلیحات اتمی ندارد، ما تسلیحات اتمی نداریم، قرار نیست تسلیحات اتمی داشته باشیم. با این حال، به گفته او، ایران آماده است درباره مسائل منطقه ای وارد مصاحبه گردد، مصاحبه هایی که به گفته ظریف، اقداماتی که طرف های غربی باید انجام دهند، بیشتر از ایران است: باور کنید که ایالات متحده و اروپا باید اقدامات بیشتری انجام دهند. آیا حاضرند فروش تسلیحات به منطقه ما را متوقف نمایند؟ آیا اروپا حاضر است فروش تسلیحات به عربستان را متوقف کند؟ وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در مورد حل مسئله یمن گفت: اوضاع یمن تنها باید به وسیله مردم یمن حل گردد و این در طرح ما نیز وجود دارد... عربستان اقدامات کافی برای رسیدن به توافقی با هدف انتها دادن به درگیری های یمن، انجام نمی دهد. دیروز، همزمان با انتشار گفت وگوی ظریف، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه هم در آخرین نشست هفتگی با وبلاگ تبلت، به سخنان روز یک شنبه رافائل گروسی، مدیرکل آژانس درباره نظارت های بیشتر بر برنامه هسته ای ایران واکنش نشان داد و گفت: موضوع نظارت بر برنامه های هسته ای ایران موضوعی فنی و تکنیکی است. ایران در چارچوب پادمان همیشه همه دسترسی ها را داده است و بعضی دسترسی ها را در چارچوب پروتکل الحاقی داده بود که با مصوبه مجلس به حالت تعلیق درآمد و سه ماهی فرصت به پنجره دیپلماسی داده شد و باید منتظر بمانیم که آیا از این پنجره دیپلماسی استفاده خواهند کرد. سخنگوی وزارت خارجه گفت: توصیه من به آژانس این است که به عنوان نهاد فنی در چارچوب فنی اظهارنظر و بی طرفی خود را حفظ کند و روابط خوب ایران و آژانس در همین چارچوب به خوبی می تواند ادامه یابد.

اولیانوف: چرا از فشار حداکثری درس نمی گیرند؟

نماینده روسیه در سازمان های بین المللی وین در واکنش به مقاله اخیر روزنامه سعودی عرب نیوز که از سیاست فشار حداکثری امریکا علیه جمهوری اسلامی ایران تمجید نموده، گفته که بعضی هنوز از اشتباهات گذشته درس نمی گیرند و نمی فهمند که سیاست فشار حداکثری علیه ایران شکست خورده است. به گزارش فارس، میخائیل اولیانوف در پیامی که در صفحه توئیتر خود منتشر نموده، نوشت: بعضی افراد نمی توانند از اشتباهات گذشته درس بگیرند. آیا برای اینکه قبول کنیم که سیاست فشار حداکثری (علیه ایران) یک سیاست کاملاً شکست خورده بود، احتیاج به شواهد بیشتری است؟ آیا 12 شرط پمپئو (وزیر خارجه سابق امریکا برای جمهوری اسلامی ایران) تحقق یافت؟ استدلال های مخالفان برجام را نمی توان جدی گرفت. روزنامه عرب نیوز روز یک شنبه در مقاله ای تحت عنوان دلایلی که تحریم های ایران همچنان یک ابزار قدرتمند است از سیاست فشار حداکثری دولت امریکا علیه جمهوری اسلامی ایران حمایت نموده بود.

منبع: روزنامه جوان

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "گرای انتخاباتی ظریف به آمریکا ، پیش از انتخابات ایران توافق کنید! خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گرای انتخاباتی ظریف به آمریکا ، پیش از انتخابات ایران توافق کنید! خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید