کارگاه آموزشی شعر درمانی در اردبیل برگزار گردید

به گزارش وبلاگ تبلت، خبرنگاران/اردبیل به همت سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی استان و با مشارکت دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، کارگاه آموزشی شعر درمانی در دانشکده فنی مهندسی دانشگاه آزاد برگزار گردید.

کارگاه آموزشی شعر درمانی در اردبیل برگزار گردید

مدرس دانشگاه و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، در این کارگاه گفت: شعر درمانی از تکنیک های هنر درمانی خلاق است که از قدیم و حتی قبل از تاریخ خط در شکل اوراد و اذکار و دعا برای شفا و درمان استفاده می شد و امروزه ابزاری برای بیان و بینش است.

محمد فرهمند سرابی با اشاره به اینکه شعر از همان مکانیسم هایی استفاده می نماید که نمادها، آرزوها و جابجاییها استفاده می نمایند، بیان نمود: در شعر، انسان به خودش باز می گردد و رفتار او با همنوعانش به صورت ارتباط عاطفی در می آید، در واقع او با گذر از دنیا اجتماعی دارای واقعیت عقلانی به دنیای اجتماعی برخوردار از اشتراک هیجانی و عاطفی می رسد.

وی اظهار کرد: شعر درمانی یک هنر درمانی خلاق است که اشکال مختلف شعر را برای رسیدن به اهداف درمانی و رشد شخص به کار می گیرد. در این شکل منحصر به فرد درمان، خواننده فرصتی متفاوت برای تعریف هویت خود و نشان دادن خود به درمانگر با صدای درونی خود دارد. این خود افشانی رابطه او با درمانگر را تقویت میکند.

این مدرس دانشگاه اضافه کرد: کلامی نمودن هیجانات، تخلیه تنش و ناراحتی، بیان تمایلات در قالب نمادین و شیوه ای استعاری و قابل پذیرش، پرورش حس خلاقیت و قدرت، افزایش عزت نفس و خود اکتشافی و منعطف ساختن شیوه نگاه و تفکر از مواردی است که به عنوان وجوهی درمانی به بهترین شیوه ای در ادبیات شعری تبلور یافته و استفاده از آن را در عرصه درمان توجیه نموده و گاه حتی ضروری می سازد.

فرهمند سرابی ادامه داد: مفاهیم و عبارات در شعر بر خلاف داستان اغلب به صورتی انتخاب می شوند که خواننده بتواند با توجه به تفکرات و یا نوع شخصیت خودش مفاهیم و یا پیغام گوینده شعر را دریافت کند.

وی با بیان اینکه در فرآیند شعر درمانی، فضای احساسی و منطقی ایجاد شده پس از خواندن و یا خوانده شدن شعر به نحو موثری در روحیه فرد درمانجو تاثیر می گذارد بیان نمود: از این روش برای بزرگسالان و جوانان در نبردها و برای بچه ها و نوجوانان و حتی افراد بزرگسال در مقاطع مختلف زندگی همچون جشن ها، سوگواریها و … استفاده می گردد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل گفت: نوعی دیگر از فرآیند شعر درمانی ریشه در تفکرات فروید دارد. او معتقد بود که نظم یا نثر ریشه در ناخودآگاه نویسنده و یا شاعر داشته و بنابراین می توان از آن در جهت پرده برداری از مسائل افراد استفاده کرد.

فرهمند سرابی با بیان اینکه در شعر درمانی، فرد سعی می نماید تمام احساسات و اندیشه های آزار دهنده خود را در قالب کلمات و به شکل شعر مطرح کند، گفت: در این شیوه فرد به طور ناخودآگاه تمام اوصاف و رفتارها و علل ناکامی های خود را که حالا مسبب بروز نشانه هایی از بیماری روانی اش شده است را در قالب واژگان و به وسیله توصیف و خیال پردازی های آزادانه مطرح می نماید.،

وی تاکید نمود: شعر و ادب بخش مهمی از فرهنگ هر جامعهای است که همواره هم طرفدرارن خاص خود را دارد، هر شاعری بنا به سبک شعری که دارد دارای طرفدارانی است، خوشیها و لذتهای حقیقی را باید در قلب خویش جست وجو کرد.

به گزارش وبلاگ تبلت، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل ادامه داد: شعر و ادب در هر جای دنیا دارای اهمیت و دارای طرفدران خاص خود است و باید دانست که شعر و ادب جزئی از فرهنگ شفاهی هر جامعهای می باشد و مطابق با تحولات جامعه، اشعار زیبایی سروده میگردد که باید به نسل های بعد آموخته گردد و سینه به سینه منتقل شوند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "کارگاه آموزشی شعر درمانی در اردبیل برگزار گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارگاه آموزشی شعر درمانی در اردبیل برگزار گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید