نکاتی حیاتی درباره وقوع بهمن

به گزارش وبلاگ تبلت، بهمن یا ریزش برف توده های عظیم که در سراشیبی کوه ها حرکت می نمایند، یکی از اتفاقات مهمی است که هر ساله در سراسر دنیا با نزدیک شدن به فصل سرما شاهد وقوع آن هستیم.

نکاتی حیاتی درباره وقوع بهمن

ریزش بهمن در طول سال باعث دفن شدن اشیا و مرگ جانداران بسیار زیادی می گردد. هر ساله با توجه به شرایط فصلی در هر کشور شاهد وقوع یک میلیون بهمن در طول سال در نقاط مختلف دنیا هستیم.

رشته کوه های ایران نیز در فصل زمستان و بهار با حجم بسیار زیادی از سقوط بهمن روبرو هستند و همین موضوع باعث می گردد تا در بعضی مواقع شاهد اتفاقات ناگواری باشیم. در این مقاله وبلاگ تبلت قصد داریم تا در رابطه با بهمن نکاتی را بیان نموده و در رابطه با آن توضیحاتی را به شما ارائه دهیم، پس با ما همراه باشید.

عوامل به وجود آورنده بهمن

یکی از نکات بسیار مهم که باید بدانید این است بر اساس آنالیز های انجام شده، ریزش بهمن که باعث آسیب رسیدن به انسان می گردد، معمولاً توسط خود افراد به وجود می آید. اگر که بخواهیم مثالی در این زمینه بزنیم باید گفت که زمانی شاهد وقوع بحران هستیم که افراد در محیط های کوهستانی هشدارهای جدی را نادیده می گیرند و با انجام رفتارهای مختلف باعث می شوند تا شاهد ریزش آن باشیم.

به عنوان مثال زمانی که یک اسکی باز از پیست اصلی خود خارج شده و بر روی برف های سفت نشده اسکی می نماید و یا یک کوهنورد از راستا اصلی خود برای صعود خارج می گردد، همه این ها باعث سقوط بهمن خواهد شد.

به همین دلیل است که اگر در فصل های خاصی از سال مثل زمستان و یا بهار قصد کوهنوردی را دارید، حتماً به نکات ایمنی توجه کنید، چرا که عدم توجه به این نکات مهم باعث به وجود آمد این پدیده خواهد شد.

نحوه رخ دادن بهمن چگونه است؟

اگر بخواهیم در رابطه با نحوه رخ دادن بهمن صحبت کنیم، باید گفت که بهمن با حرکت توده های برف بر روی شیب کوه و در زمانی که شاهد شرایط ناپایداری باشیم به وجود می آید، در واقع با تحریک یک عامل خارجی شاهد وقوع بهمن در کوهستان هستیم.

تشکیل بهمن و حجم آن به پارامترهای مختلفی بستگی دارد که از مهم ترین آن ها می توان به بستر برف، میزان برف تازه، شدت و جهت باد، گرم شدن برف در طول روز، شیب محیط و… اشاره نمود.

انواع بهمن

از نظر علمی متخصصین و فعالینی که در زمینه بهمن تحقیقات مختلفی انجام می دهند، بهمن ها را به دو نوع پودری و قالبی تقسیم بندی می نمایند. بر اساس آمارهایی که هر سال منتشر می گردد، بیشتر افرادی که قربانی آن هستند، با بهمن قالبی روبرو می شوند.

اگر بخواهیم در رابطه با بهمن قالبی و پودری با شما صحبت نموده و در رابطه با آن ها توضیحاتی را ارائه دهیم، می توان به موارد زیر اشاره نمود :

اگر برف کریستالی در کنار هم قرار بگیرند، شاهد به وجود آمدن بهمن پودری هستیم. این پدیده در زمان توفان و یا بلافاصله پس از آن به وجود می آید و شکلی شبیه به 8 بر روی سطح کوه ایجاد خواهند کرد.

نوع دیگری از بهمن که به بهمن قالبی مشهور است، به دلیل شکسته شدن یک لایه برف به هم پیوسته و روی یک لایه برف ضعیف به وجود می آید. ساده ترین راه شناخت آن یک خط شکسته معین در بالاترین بخش بهمن است.

مهم ترین عوامل در وقوع بهمن

اگر بخواهیم نگاهی به مهم ترین عوامل در وقوع بهمن بیاندازیم، می توان آن را به چهار دسته مختلف تقسیم بندی کرد. در این بخش به آنالیز این چهار دسته پرداخته و در رابطه با هر یک از آن ها توضیحاتی را به شما ارائه می دهیم.

  1. شیب و عوارض منطقه

شیب و نوع عوارض منطقه یکی از مهم ترین پارامتر هایی است که باعث وقوع بهمن می گردد. بر اساس آنالیز های انجام شده بیشتر بهمن های قالبی در مکان هایی ایجاد می شوند که شاهد شیب های محدبی در آن هستیم.

متخصصین شیب مناسب برای به وجود آمدن بهمن را 30 تا 45 درجه می دانند که به آن شیب بحرانی نیز می گویند. طبق آمار بیشترین تعداد بهمن در این شیب اتفاق می افتد .

  1. آب و هوای منطقه

دانشمندان همیشه به این نکته اشاره نمودند که به هر میزانی که در مناطق کوهستانی شاهد بارش برف تازه باشیم، به همان اندازه احتمال رخ دادن بهمن نیز به طرز چشمگیری افزایش پیدا می نماید.

به هر میزانی که حجم زیادی از برف بر روی شیب انباشته گردد، خطر و شانس بروز بهمن افزایش پیدا می نماید. یکی از نکاتی که باید در رابطه به آن بدانید، این است که معمولاً اولین روز آفتابی بعد از چند روز هوای برفی خطرناک ترین موقع برای وقوع و رخ دادنش محسوب می گردد، چرا که دمای پایین همراه با ریزش برف سبب می گردد تا برف تازه تحکیم نشده و مستعد بهمن باشد و بالا رفتن زیاد دمای هوا نه تنها سبب از دست رفتن استحکام برف می گردد، بلکه با شل شدن برف باعث بالاتر رفتن شانس وقوع آن خواهد شد.

  1. شیوه لایه بندی برف

در فصل زمستان برف تازه در برابر عواملی مثل باد و دمای متغیر هوا قرار گرفته و به همین دلیل لایه های مختلف آن با استحکام متفاوت بر روی شیب کوه قرار می گیرد. نحوه و شیوه لایه بندی برف بر روی شیب تاثیر گذاشته و شانس احتمال وقوع بهمن را افزایش و یا کاهش می دهد. یک برف تازه برای یک بستر ناپایدار باعث لغزش لایه های رویی و ایجاد آن خواهد شد.

  1. انسان ها

متاسفانه بعضی از افراد، احتمال وقوع بهمن را به شانس نسبت می دهند، اما این تفکر اشتباه است و در واقع وقوع آن نتیجه تصمیم غلط انسان ها در شرایط مختلف است. انسان ها به دلایل متعددی مثل تصمیم گیری غلط، عدم آگاهی و آموزش نامناسب، شیوه های نامناسب تصمیم گیری، انتخاب راستاهای اشتباه و… باعث بروز و وقوع آن می شوند.

به همین دلیل است که به شما پیشنهاد می دهیم تا پیش از حضور در مناطق کوهستانی دانش افزایی فوق العاده ای در رابطه با بهمن داشته باشید و با یادگیری نکات مهم در رابطه با این پدیده شانس وقوعش را کاهش دهید.

نکات سفر

منبع: الی گشت

به "نکاتی حیاتی درباره وقوع بهمن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکاتی حیاتی درباره وقوع بهمن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید