درمان آلزایمر با واکسنی که داخل بینی تزریق می شود

به گزارش وبلاگ تبلت، دانشمندان دانشگاه کیوتو ژاپن اخیرا پیروز به توسعه واکسنی شده اند که توسط آن توانسته اند با پیروزیت ماده مغزی آتروفی شده در موش ها را کاهش دهند.

درمان آلزایمر با واکسنی که داخل بینی تزریق می شود

به گزارش وبلاگ تبلت، واکسنی که محققان توسعه دادهاند از راه بینی به بدن بیمار تزریق می شود که به نوعی یک درمان جدید برای این بیماری محسوب می شود. این واکسن با مسدود کردن پروتئینی که باعث بیماری آلزایمر می شود، در کاهش ماده مغزی آتروفی شده در مغز موش ها پیروز بود.

کاهیدگی یا آتروفی(Atrophy) به معنی تحلیل رفتگی پوست یا بافت یا عضوی که رشد نابهنجار داشته ، است. در کاهیدگی تعداد یاخته ها تغییری نمی کند بلکه اندازه و محتویات آنها کاهش می یابد.

این واکسن همچنین باعث کاهش تغییرات و رفتارهای غیرطبیعی در مغز که به طور عادی با آلزایمر در ارتباط است، می شود.

هاروهیسا اینو(Haruhisa Inoue) استاد دانشگاه کیوتو گفت: تحقیقات بسیار بیشتری برای استفاده از این واکسن در انسان ها ضروری است اما این یک دستاورد مهم در درمان بیماری آلزایمر محسوب می شود.

تا به امروز هیچ درمانی برای آلزایمر وجود ندارد. برخی از داروها می توانند علائم را بهبود ببخشند، اما هیچ کدام نمی توانند بیماری را به طور کلی درمان کنند. بیماری آلزایمر و زوال عقل با تجمع غیرطبیعی پروتئین تاو در مغز تعیین می شود. در این تحقیق محققان ژن را در ویروس بی ضرر قرار دادند تا آن ژن بتواند پروتئین تاو تولید کند. آنها سپس ویروس را به بینی موش هایی که مبتلا به بیماری آلزایمر بودند تزریق کردند.

پروتئین تاو در نورون های دستگاه عصبی مرکزی به فراوانی و در آستروسیت ها و الیگودندروسیت ها(oligodendrocyte) به میزان کمتری یافت می شوند. پروتئین های تاوی که کارکرد خود را در تثبیت کردن ریزلوله ها از دست داده اند عامل اصلی بیماری های مرتبط به زوال عقل مانند آلزایمر و پارکینسون هستند. الیگودندروسیت ها(oligodendrocyte) یاخته های تولیدکننده میلین در دستگاه عصبی مرکزی هستند.

این واکسن به تحریک سیستم ایمنی موش ها انجامید و باعث شد تا آنتی بادی هایی ساخته شود که پروتئین های تاو را از بین می برد و باعث کاهش آتروفی مغز موش ها شد که این موضوع در درمان بیماری آلزایمر بسیار مهم است. علاوه بر این محققان اظهار کردند هشت ماه پس از اینکه این واکسن را به موش ها تزریق کردند هیچ گونه عوارض جانبی در آنها مشاهده نکردند.

یافته های این مطالعه در مجله Nature منتشر شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "درمان آلزایمر با واکسنی که داخل بینی تزریق می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان آلزایمر با واکسنی که داخل بینی تزریق می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید